środa, 26 marca, 2025
WiniarstwoWydarzenia

Uprawa winorośli i produkcja wina – konferencja na TSW

Uprawa winorośli i produkcja wina cieszą się w Polsce coraz większym zainteresowaniem. Trend ten został dostrzeżony także przez branżę profesjonalnych producentów owoców. Świadczy o tym fakt, że podczas tegorocznych Targów Sadownictwa i Warzywnictwa w Kielcach odbyła się pierwsza konferencja poświęcona tej tematyce. 

Konferencja „Od gleby po butelkę. Efektywne zarządzanie winnicą i rozwój rynkowy” była jednym z wydarzeń tematycznych podczas 15. edycji targów TSW w Kielcach.

– Chcieliśmy połączyć doświadczonych winiarzy z tymi, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z winiarstwem, aby mogli wymienić się obserwacjami 

– mówiła Agnieszka Bober, Dyrektor marketingu ds. sadownictwa w firmie Agrosimex, która była współorganizatorem spotkania.


Merytorycznie o winorośli i winie

Pierwszą część wydarzenia stanowiły wykłady ekspertów, dotyczące takich tematów, jak uprawa, ochrona, nawożenie czy biostymulacja winorośli. W drugiej części odbyła się debata „Od zbiorów po rynek zbytu – strategiczne zarządzanie procesem produkcji i dystrybucji wina”. Eksperci – m.in. winiarze, osoby zajmujące się enologią i enoturystyką – wymieniali się doświadczeniami dotyczącymi licznych wyzwań, jakie stoją przed producentami również po zakończeniu zbiorów, a także specyfiki biznesu winiarskiego.

Uprawa winorośli i produkcja wina to wiele wyzwań

Z praktycznego punktu widzenia bardzo ważny był fakt, że program konferencji obejmował zagadnienia interdyscyplinarne – zarówno z zakresu uprawy winorośli, jak i procesu wytwarzania wina oraz tak istotnego dziś obszaru marketingu. 

– Produkcję wina trzeba rozpatrywać w kilku kontekstach. Wielu sadowników, ogrodników nie zdaje sobie sprawy z mnogości zajęć i obowiązków. Trzeba uwzględnić również fakt, że winorośl jest gatunkiem ciepłolubnym i w trakcie uprawy mamy więcej problemów niż w przypadku naszych rodzimych gatunkówUprawa winorośli to jest pierwszy etap, potem następuje etap przetwórczy. Ważne są też reklama, budowanie marki i oczywiście sprzedaż wina 

– podkreślała dr hab. Magdalena Kapłan, zajmująca się winoroślą w ramach działalności naukowej oraz prowadząca Winnicę Nobilis.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *