Targi Global Fruit Logistica zakończone
W Berlinie w dniach 8-10 lutego odbyła się kolejna edycja targów Global Fruit Logistica, jednego z największych międzynarodowych wydarzeń w branży owocowo-warzywnej. Wystawcy z wielu krajów prezentowali swoje produkty, a wśród gości byli uczestnicy z całego świata.

Podczas targów Global Fruit Logistica 2023 oprócz prezentacji ofert poszczególnych wystawców ważnym aspektem była analiza sytuacji rynkowej, a także najnowszych trendów i innowacji branżowych. Oprócz producentów z Europy i Ameryki Północnej obecne były także firmy z Turcji, Izraela, Afryki Południowej, Chin i krajów z południa i wschodu Azji, a także Ameryki Południowej.
Przedstawiciele wielu europejskich krajów sygnalizowali, że wszyscy uczestnicy łańcucha dostaw stają w obliczu wyzwania, jakim jest powszechny wzrost kosztów. Wśród tematów, które wielokrotnie przewijały się w wypowiedziach uczestników były także inne niż dotychczas zwyczaje zakupowe konsumentów w związku z rosnącą inflacją. Dużą zmianą organizacyjną była w tym roku nowa lokalizacja stoisk niektórych krajów – wielu wystawców było bardzo zadowolonych z tego kroku i wzrostu frekwencji, choć zdarzały się też odmienne opinie. Jak odnotowali organizatorzy, w tym roku znacznie się zmniejszyła się liczba firm ogrodniczych, a np. dostawcy szklarni z UE przyznali, że obserwują zmniejszenie nakładów na inwestycje. Jednak generalnie targi okazały się sukcesem i w odczuciu uczestników można optymistycznie spoglądać w przyszłość.
Global Fruit Logistica: co słychać na rynkach w Europie?
Sytuacja w poszczególnych europejskich krajach jest zróżnicowana, a wystawcy nie tylko prezentowali swoją ofertę, ale także zwracali uwagę na rozmaite problemy i wyzwania, z jakimi mierzą się obecnie w swojej działalności.
Polskie stanowiska były jednymi z tych, które w tym roku znalazły się w nowej lokalizacji – co zdaniem wystawców przełożyło się na większą liczbę odwiedzających. Polscy eksporterzy jabłek skupili się na promowaniu odmiany Red Jonaprince ze swojej oferty – po zakończeniu sezonu na Galę. Widoczna była również większa popularność gruszek, na wielu stoiskach dostępne były te owoce, a także opakowania do nich.
Jeśli chodzi o Niemcy, wiele uwagi poświęcono długoterminowym trendom, takim jak automatyzacja, innowacyjne opakowania i większa skala przetwarzania świeżych produktów.
Belgijscy wystawcy skupili się w tym roku na nowych odmianach owoców. Jak wyjaśniali, ze względu na trudną sytuację na rynku i aktualne ceny jabłek zarobki sadowników nie są zadowalające, dlatego producenci są coraz bardziej zainteresowani odmianami klubowymi. Jeśli chodzi o odmiany gruszek, na stoiskach dostępne były m.in. Qtee, Piqaboo czy Rubis Gold.
Przedstawiciele holenderskich firm dzielili się obserwacją, że konsumenci kupują obecnie duże ilości świeżych produktów w promocji, jednak ich regularna sprzedaż jest mniejsza. Wysokie ceny i rosnące koszty w całym łańcuchu dostaw odczuwane są powszechnie na rynku, a sytuacja gospodarcza sprawia, że spada sprzedaż droższych produktów, takich jak owoce miękkie, egzotyczne i produkty ekologiczne.
Na stoiskach wystawców z Francji można było obejrzeć kilka nowych odmian owoców, które trafiły na rynek w ubiegłym roku. Interesująca była też oferta nowych papierowych opakowań, wprowadzonych niedawno na rynek.
W sektorze firm z Włoch prezentowane były m.in. opakowania z papieru i tworzyw z celulozy. Jednym z ciekawych trendów były rozwiązania dla farm wertykalnych – choć ten sposób uprawy nie będzie źródłem pożywienia produkowanego na masową skalę, to w ostatnim czasie zyskuje popularność. Kolejnym trendem jest większe wykorzystanie danych z satelitarnych do zarządzania nawadnianiem i nawożeniem w coraz bardziej naukowy sposób. Jak mówią eksperci, dzięki temu sztuczna inteligencja może zoptymalizować zużycie produktów, poprawić plony i zmniejszyć ilość odpadów.
Dla wielu producentów owoców z Hiszpanii ten sezon upływa pod znakiem strat. Produkcja owoców miękkich jest tam obecnie niższa, a fale zimna wpłynęły również na ograniczenie produkcji warzywnej – przy czym ceny warzyw wzrosły znacząco przed targami. Choć domeną tamtejszych producentów są świeże owoce i warzywa, to jednym z trendów na krajowym rynku jest większe zainteresowanie naturalnymi produktami – przetworzonymi bez dodatków. Wystawcy wspominali o takich problemach, jak wysokie koszty produkcji, mniejsza dostępność wody i konieczność inwestycji, by efektywnie ją wykorzystywać, a także podkreślali, że wciąż występuje duże zapotrzebowanie na siłę roboczą. Hiszpańskie stoiska prezentowały także szeroką ofertę maszyn i opakowań.
Źródło: opracowanie własne na podstawie informacji prasowej